turid skjelten

through my eyes

Å FINNE PIPPIEN I SEG

De fleste kjenner til Pippi. Kanskje ikke et super kjennskap, men i vert fall slik litt. I 1986 fikk jeg spille Pippi. Det var skoleklassen min som hadde et stykke der det var smeltet sammen flere figurer som Pippi, Mummitrollet, de tre røverne i Kardemommeby og andre kjente figurer i fra barnelitteraturen. Jeg var nesten ferdig utdannet førskolelærer (som det het på den tiden) og vi spilte stykket for barneskoleelever i nærmiljøet.

Foto fra albumet mitt – fotograf: ukjent

Pippi er så mye.
Hun er tøff og sterk. Hun er seg selv. Hun øver seg på disiplin. Hun er i opposisjon til autoriteter. Hun er ensom. Hun er melankolsk.
Pippi hadde ikke mange som kunne matche henne. Hun hadde ikke foreldre som var tilstede, hun hadde ikke noen som rettledet henne på det nivået som hun var på. Hun måtte finne sin egen vei.
Hvordan er det med deg?

Hvilke forbilder og rollemodeller har du?
Hvilke forbilder og rollemodeller er tilgjengelig?
Hvem er det som støtter, veileder og heier på deg?
Og ikke minst – hvor mye støtter, veileder og heier du på deg selv?

En ting Pippi var flink til var å gripe til handling.
Skulle det vaskes ned så var det ikke noe å tenke på – bare å sette i gang. Skulle det bakes, så skulle det bakes. Var det tid for eventyr – ja, så var det bare å ta fatt på den oppdagelsesreisen som det innebar. Det fine var også at hun gjorde det til noe morsomt og magisk.

I min verden er det så mange som vil yte hjelp. Det er så mange kurs man kan gå på, det er mange veiledere/ coacher/ terapeuter og guruer man kan følge. Du kan lett førtidspensjonere deg i en alder av 40 og ha fulltids geskjeft med å gå på online kurs for hva det skal være. Litt tricky økonomisk, men ellers fullt mulig. Min postkasse og sosiale media flømmer over av tilbud. Ja, helt sikkert fordi jeg ett sekund eller to, har vist interesse. For det er jo så mye interessant der ute og internett gir meg det internett tror jeg har bruk for.

Så er det store spørsmålet – hvem er jeg? Hva har jeg bruk for slik jeg kan komme på plass i meg selv?
Hva er det som skal til for at jeg skal finne min indre Pippi? Den som er ærlig, autentisk og tro mot seg selv. Den som elsker seg selv og er trygg i det man mener og tror på.

Den veien er det bare jeg selv som kjenner.
Jeg kan ikke bare tenke på det.
Jeg må gjøre noe med det!
Jeg må gjøre det!

Bilde fra mitt album – fotograf: ukjent

2024/04/02 - Posted by | ikke kategorisert | , , , , , , , , , , ,

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar