turid skjelten

through my eyes

OPPTATT MED IRL OPPLEVELSER

Tidligere så fikk vi pausebilder på NRK når noe gikk galt med sendingen. Vi hadde også pausefisker som var film fra et akvarium mellom sendingene. Det var den gang, da det var bare en tv kanal og vi ikke hadde hørt noe om streaming eller SOME. Nå har vi mulighet til å konsumere hele tiden. Telefonen er vår beste venn som vi bruker når vi venter, kjeder oss, er usikre, vil ha bekreftelse, få underholdning, kommunisere og lære. Telefonen er den som følger oss, dag og natt – sommer og vinter.

Ja, jeg tar pauser.
Det hører jeg mange sider.
Ja, jeg hviler.
Jeg passer på å lade batteriene.

Ja, men passer du på å lade dine egne batterier uten å sjekke telefonen. Klarer du å sitte over lengre tid uten å se på tv eller lytte på musikk? Uten å være innom SOME?

Julia Cameron hevder at kreativteten blomstrer dersom vi logger oss av. Hun snakker om Media Deprevation. Hun utfordrer alle sine studenter til å være borte fra all form for media i en uke.

Jeg har selv prøvd det. Det var før facebook og likes. Jeg var borte i 20 dager og las ingen aviser og såg ikke noe på fjernsyn. Hørte heller ikke på radio. Jeg bare sjekket e-post inn i mellom (ikke hver dag). Ja, det gjordet definitivt noe med meg. Dette noe var utrolig positivt for kreativiteten min. Jeg fikk også skjerpet fokus og sanser.

Denne erfaringen har jeg tatt med meg inn i det nye samfunnet med SOME og telefon lett tilgjengelig. Mine «in real life» opplevelser er gull verdt. Jeg trenger de uten forstyrrelser. Jeg trenger å være tilstede. Jeg trenger å bruke alle sansene. Jeg trenger å forstå hva som skjer i meg og rundt meg. Jeg trenger at kreativiteten min skal ha gode vekstforhold. Jeg trenger å høre den indre stemmen min. Den skal ikke stilnes av all støyen utenfra.

Derfor har jeg laget meg regler. Varsler er skrudd av. Telefonen blir derimot brukt som alarm dersom jeg har avtaler. Så slipper jeg å gløtte bort på klokken for å følge med, men kan hengi meg til det jeg står i. Jeg har faste tider til scrolling – det er faktisk ok å sette på alarmen der også, så det blir begrenset scrolletid.

Så synes du jeg poster lite på SOME – så er dette en av grunnene. Jeg er for opptatt i mitt arbeid (mine kunder får full fokus), min musikk, mine skriverier og min opplevelser.

Har du noen gode tips om hvordan leve godt med sosiale medier og samtidig ta vare på gode «in real life» opplevelser og et skjerpet fokus, så er jeg glad om du deler de?

Nyt dagen, livet og dine gode opplevelser.

2023/02/11 Posted by | ikke kategorisert | Legg igjen en kommentar